רפואה הסינית ומחלות אוטואימוניות

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

עם השנים אנו רואים מגמה של חזרה למקורות ולשורשים בהרבה מאוד תחומים בחיינו. אחד התחומים בו נראה שאנו חוזרים למה שיישמו אבותינו הוא תחום הרפואה.

הרפואה המערבית הקונבנציונלית התפתחה מאוד עם השנים אך יחד עם זאת, המענה שלה לבעיות מסוימות נשאר מוגבל ומצומצם. בנושאים אלה אנשים מנסים לחפש תשובות ופתרונות ברפואה הישנה יותר, הלוא היא הרפואה הסינית.

אחד התחומים בו הרפואה הסינית מציעה מענה שונה מזה שיש לרפואה המערבית להציע, הוא תחום המחלות האוטואימוניות.

מהן מחלות אוטואימוניות?

מחלות אוטואימוניות נקראות בעברית מחלות חיסון עצמי והן מתאפיינות באובדן הסבילות של מערכת החיסון כלפי הגוף עצמו.

באופן תקין, מרכיבי מערכת החיסון יודעים לתקוף רק אלמנטים זרים שמקורם לא בגוף עצמו. אלמנטים אלה יכולים להיות חיידקים, וירוסים ואפילו גופים זרים כמו שבבי עץ ושתלים.

במחלה אוטואימונית מערכת החיסון "משתגעת" מסיבה שאינה ברורה, ותוקפת את הגוף עצמו. התקיפה היא בעיקר ע"י מרכיבי מערכת החיסון שהם נוגדנים ולימפוציטים מסוג T. בחלק מהמחלות האוטואימוניות התקיפה של הגוף היא כנגד איברים מסוימים, ובמחלות אחרות התקיפה היא של איברים מרובים.

המחלות האוטואימוניות תוקפות כ-5% מהאוכלוסייה ורוב החולות בהן הן נשים.

מחלות אוטואימוניות נפוצות

  • טרשת נפוצה– מערכת החיסון תוקפת חומר בשם "מיאלין" שחיוני לפעילות התקינה של תאי עצב. כתוצאה מהמחלה יש פגיעה עצבית בלתי הפיכה.
  • דלקת פרקים שגרונית- מערכת החיסון תוקפת מרכיבים שונים של המפרקים.
  • SLE- זאבת ארגמנית רב מערכתית. מערכת החיסון תוקפת מרכיבים שונים של גרעין התא. הביטויים הם במערכות רבות כמו עור, פרקים ומערכת עיכול.
  • סוכרת מסוג 1- מערכת החיסון תוקפת את תאי בטא בלבלב והורסת אותם. אין ייצור אינסולין.
  • סקלרודרמה- מערכת החיסון תוקפת את הקולגן שבעור.
  • קרוהן– מחלה בה מערכת החיסון תוקפת את מערכת העיכול.

הטיפול שמציעה הרפואה המערבית למחלות אוטואימוניות מבוסס על החלשת מערכת החיסון. בצורה זו נמנעת התקיפה העצמית של הגוף, אך יש לטיפול חסרונות רבים מכיוון שהוא מחליש את היכולת של הגוף להתמודד עם זיהומים. הטיפול המקובל הוא בתרופות מקבוצת הסטרואידים.

טיפול במחלות אוטואימוניות על-פי הרפואה הסינית

הרפואה הסינית משתמשת בצמחי מרפא, דיקור, שיאצו ורפלקסולוגיה בכדי לטפל בתסמיני המחלות האוטואימוניות.

לאחרונה פורסם בכתב העת Nature Chemical Biology כי לצמח הסיני כינין סגולות מיוחדות המאפשרות שימוש בו לצורך טיפול במחלות אוטואימוניות.

הצמח הנ"ל היה בשימוש במשך מאות שנים ברפואה הסינית, ושימש לטיפול במלריה, סרטן ומחלות דלקתיות. גם כיום הוא נמצא בשימוש בטיפולי כימותרפיה מסוימים.

חוקר מאוניברסיטת הארוורד גילה כי לאחד החומרים הפעילים בכינין שנקרא הלופוגינון, יש פעילות שחוסמת את תאי מערכת החיסון מלגרום למחלה האוטואימונית טרשת נפוצה.

הלופוגינון גורם לתא "לחשוב" כי יש לו כרגע מחסור באבני בניין (בשם חומצות אמינו) לבניית חלבונים. כתוצאה מכך התא מפסיק ייצור של חלבונים שאינם נחוצים להישרדותו, ביניהם חלבונים של מערכת החיסון שמתווכים תגובות אוטואימוניות.

החוקרים מאמינים כי ניתן יהיה להשתמש בתכונותיו של הצמח הנ"ל בכדי לייצר תרופות חדשות למחלות אוטואימוניות שונות.

מעבר לכך, הרפואה הסינית משתמש בשיאצו, דיקור וצמחי מרפא בכדי להקל על התופעות שמלוות מחלות אוטואימוניות רבות כמו נפיחות וכאבי פרקים בדלק פרקים שגרונית, וכן הקלה על תסמיני הדלקת הכרונית שמלווים מחלות כמו לופוס וקרוהן.

הרפואה הסינית כוללת גם ייעוץ תזונתי ושינוי של התפריט אותו אנו אוכלים מתוך מחשבה כי מאכלים מסוימים מגרים את מערכת החיסון שלנו לפעול ביתר כנגד מרכיבי גוף שונים.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דילוג לתוכן