שיכוך כאבים לחולי מחלות אוטואימוניות

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

הקלה בכאב

הקלה בכאבכאב הוא ללא ספק אחת התופעות הקשות עימם נאלצים אנשים ברחבי העולם להתמודד. אנו חווים כאב מהרגע הראשון בו אנו מגיעים לעולם, וברוב המקרים אנו גם עוזבים את העולם בגלל מחלה שגורמת לכאב.

במהלך חיינו הבוגרים אנו חווים כאבים נוספים- מנפילות בתור ילדים, ממחלות שונות, מלידות וממחלות של הזקנה, אולם חייהם של מרבית האנשים הבוגרים עוברים עליהם ללא כאבים תכופים מידי.

ישנם אנשים שכמעט כל חייהם עוברים עליהם כשהם סובלים מכאבים כלשהם. בקבוצת האנשים הזו ניתן למנות את האנשים הסובלים ממחלות אוטואימוניות. מחלות אלו עלולות לגרום לכאבים כרוניים ממושכים שקשה מאוד להקל עליהם.

מהן מחלות אוטואימוניות?

פירוש המילה "אוטואימוני" הוא "חיסון עצמי". המחלות האוטואימוניות הן מחלות בהן מערכת החיסון תוקפת את הגוף עצמו והורסת תאים ורקמות שונים בו.

באופן תקין, תפקידה של מערכת החיסון הוא להגן על גופנו מפני גורמים זרים ומזהמים שעשויים להזיק לנו ולגרום להופעה של מחלה.

במקרה של מחלות אוטואימוניות, שינוי כלשהו מתחולל בחלק ממרכיבי מערכת החיסון. המנגנון שמוביל ליצירה של השינוי טרם התגלה, אולם הוא גורם למערכת החיסונית לזהות את התאים בחלק מרקמות הגוף כגורם זר, ולתקוף אותם.

במרבית המחלות האוטואימוניות, הגוף מייצר חלבונים בשם נוגדנים שיודעים להיקשר באופן ספציפי למרכיבים של תאים מסוימים. כך קורה שמחלות אוטואימוניות שונות פוגעות באיברים ורקמות שונים. הפגיעה בתאים יוצרת תגובה דלקתית כרונית שמתבטאת בנפיחות, רגישות וכמובן כאב.

ניתן לומר כי כ-5% מאוכלוסיית העולם נפגעת ממחלות אוטואימוניות. רוב הנפגעות הן נשים בגיל הפוריות. עד היום זוהו למעלה מ-50 מחלות אוטואימוניות שונות כאשר המחלה הנפוצה ביותר ביניהן היא דלקת פרקים ראומטית (rheumatoid arthritis).

דלקת פרקים ראומטית

אם ברצוננו לבחון את ההיבטים הגורמים לכאב במחלות האוטואימוניות, הדרך הטובה ביותר לעשות זאת תהייה דרך דוגמא של דלקת פרקים ראומטית. פרט להיותה המחלה האוטואימונית הנפוצה ביותר, מדובר גם במחלה שהתסמין העיקרי של החולים בה הוא כאבים קשים.

הרקמות שנפגעות כתוצאה מהמחלה הן רקמות הסחוס שמצפות את מפרקי גופנו. המערכת החיסונית תוקפת את הסחוס שתפקידו להגן על העצמות מחיכוך.

ללא סחוס העצמות מתחככות זו בזו בזמן תנועה, דבר שיוצר דלקת וכאבים קשים בפרקים. תסמין נוסף של המחלה הוא נוקשות של המפרקים, בעיקר בבוקר. המפרקים אדומים, נפוחים וכואבים גם בשעת מנוחה.

הטיפול בכאב במחלות אוטואימונית

הטיפול הכללי במחלות אוטואימוניות הוא באמצעות תרופות ממשפחת הסטרואידים. התרופות הנ"ל יודעות לדכא את הפעילות של מערכת החיסון, דבר שמפחית את התגובה האוטואימונית והפגיעה באיברים, אך מאידך יוצר חולשה של מערכת החיסון, מה שהופך את המטופלים לחשופים יותר לזיהומים.

משככי הכאבים בהם מקובל להשתמש הם מקבוצת ה-NSAIDS וכוללים תרופות המכילות איבופרופן.

משככי הכאבים הנ"ל מכילים גם הם חומרים סטרואידים שמפחיתים את הדלקת, משככים כאבים וגם מדכאים במקצת את התגובה החיסונית.

קיימת אפשרות להקלה מקומית של הכאב על ידי מריחה של משחות מאלחשות או הנחת קומפרסים שונים על המפרקים הדאובים. שיטות אלה יעזרו בעיקר לטיפול בכאבים קלים.

במקרים קיצוניים יותר מטפלים במחלות גם על ידי תרופות כימותרפיות. התרופות הללו יודעות לעצור תאים המתחלקים בקצב מהיר. כאלה הם תאי מערכת החיסון. עצירה זו מאטה את התגובה הדלקתית האוטואימונית ועוזרת בהפחתת הכאב.

במקרים של מחלה אוטואימונית הפוגעת בפרקים, ניתן לבצע ניתוח להחלפת מפרק. ניתוח זה יפחית במידה ניכרת את הכאבים. ניתוח אחר שקיים הוא ניתוח שמטרתו לתקן עיוות של מפרקים שיכול גם כן להתרחש בעקבות המחלה ולגרום לכאבים קשים מאוד.

הרפואה האלטרנטיבית מציעה גם היא מגוון של פתרונות לשיכוך כאבים של מחלות אוטואימוניות. הטיפולים שהיא מציעה כוללים דיקור סיני, עיסויים, שימוש בצמחי מרפא וארומתרפיה.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דילוג לתוכן