בדיקת איידס עצמאית וערכות מהירות לבדיקת איידס

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

בדיקת איידס

בדיקת איידסמחלת האיידס היא אחת מהמחלות המדבקות הקטלניות ביותר, והיא גורמת לכשל של מערכת החיסון. מחולל מחלת האיידס הוא וירוס (HIV – Human Immunodeficiency virus – נגיף הכשל החיסוני), העובר במגע מיני בלתי מוגן.  וירוס האיידס תוקף תאים של מערכת החיסון, ובמיוחד תאי דם לבנים המכונים "לימפוציטים".

בסופו של דבר, הרס של הלימפוציטים בגוף מוביל לפגיעה אנושה במערכת החיסון, ולחשיפה למחלות זיהומיות רבות וקשות. חולי איידס חשופים לשחפת, לזיהומים ריאתיים, לסוגים אחדים של גידולים, למחלות חיידקיות, ויראליות ופטרייתיות.

ללא טיפול, המחלה מתקדמת משלבים א-סימפטומפטים אל מחלה סוערת, המכונה איידס.

הטיפול היום במחלה מקיף ביותר, וכולל שילובים רבים של תרופות שנועדו לפגוע ביכולתו של הוירוס להתרבות בגוף ולהדביק תאים נוספים. ההתקדמות בטיפול במחלה רבה ביותר, ונטילה של התרופות האנטי-ויראליות בהקפדה יכולה למנוע את התקדמות המחלה במשך שנים רבות.

מניעה של מחלת האיידס נעשית על ידי אמצעי הגנה בעלי חציצה, כדוגמת קונדום, והיא מומלצת ביותר בייחוד במגע מיני עם פרטנר שאינו מוכר. בישראל מאובחנים כמה אלפים של חולים עם וירוס הכשל החיסוני.

שיטות שונות לבדיקת איידס

קיימות מספר שיטות שונות שנועדו לאבחן את הימצאותו של הוירוס בגוף. השיטות השונות מבוססות על תגובת מערכת החיסון לוירוס או על בדיקה ישירה של מרכיבים ויראלים חלבוניים. שיטות נוספות מזהות חומר גנטי של הוירוס, בטכניקה המוכנה PCR.

בדיקת נוגדנים – שיטת EIA

שיטה זו היא השיטה המקובלת לבדיקה מהירה של נוכחות HIV. הבדיקה מבוססת על זיהוי של נוגדנים כנגד הוירוס המתפתחים בגוף.

חסרונה העיקרי של שיטה זו נובע מהזמן שלוקח לגוף לפתח את הנוגדנים הניתנים לזיהוי. התקופה שבה חדר הוירוס לגוף, אך טרם פותחו כנגדו נוגדנים ברי זיהוי, מכונה "תקופת החלון".

תקופה זו משתנה מאדם לאדם, אך אורכה בקירוב יכול להגיע עד לשלושה חודשים. אצל רוב הנבדקים מופיעים נוגדנים ברי זיהוי תוך חודש מההדבקה בקירוב.

בבדיקת סקר זו יש מספר לא מבוטל של תוצאות "חיוביות כוזבות". הדבר לא נובע מאיכותה של הבדיקה, אלא מהאחוז הנמוך יחסית של חולים שנדבקו בוירוס שבאים להיבדק, לעומת הנבדקים הבריאים.

אם אחוז החולים עומד על 0.1%, ואחוז התוצאות החיובות הכוזבות עומד על 1% (דיוק של 99%), הרי שמכל 1000 נבדקים יימצא חולה אחד, ועשר תוצאות חיוביות כוזבות.

מתוך 1000 נבדקים, לאחד עשר תמצא תוצאה חיובית, כאשר רק אחד מהם אכן חולה במחלה. כלומר, תוצאה חיובית בבדיקה משמעה רק 10% בערך שהנבדק אכן חולה (המספרים שניתנו כאן הם לשם הדגמה בלבד, ומשתנים מבדיקה לבדיקה וממרכז למרכז בהתאם לאוכלוסייה).

בדיקת western blot

כאשר בדיקת נוגדנים בשיטת EIA היא חיובית, מופנה הנבדק לבדיקה נוספת, בשיטה דומה. אם גם הבדיקה השנייה חיובית, מופנה הנבדק לבדיקת אימות בשיטה המכונה Western blot.

בשיטה זו נבדקים גם כן נוגדנים ל- HIV.  בדיקה זו יקרה יותר מבדיקת EIA, ולכן לא ניתן להשתמש בה כבדיקת סקר לכל המעוניינים להיבדק. עם זאת, היא יעילה באימות התוצאות של בדיקת הנוגדנים

ערכות מהירות לבדיקת איידס

לאחרונה, פותחו ערכות מהירות לזיהוי הדבקה בנגיף הכשל החיסוני. ערכות בדיקה אלו מבוססות על זיהוי של נוגדנים וחלקי וירוס (אנטיגנים) מדגימות אצל הנבדק.

התקדמות ביצירת ערכות הבדיקה מאפשרת מתן תשובה תוך מספר דקות. חלק מערכות הבדיקה המהירות מבחינות בין תשובה חיובית הקשורה להימצאותם של נוגדנים לוירוס, ובין תשובה חיובית הקשורה בהימצאות חלבוני הוירוס (אנטיגנים).

ערכות אלו דומות במראה ובדרך הפעולה לערכות הריון ביתיות, ומאפשרות תשובות מהירות ומדויקות באופן יחסי.

עם זאת, לא מומלץ להיעזר בבדיקות אלו באופן עצמאי. הדבר נובע פחות מיעילותן של ערכות אלו, ויותר מהבעייתיות בפרשנות התוצאות המתקבלות מהן.

כפי שכבר הוסבר לעיל, גם בדיקות מדויקות ביותר יכולות להיות חיוביות (מראות על הדבקה  ב- HIV). מכיוון שבסופו של דבר אחוז החולים באוכלוסייה קטן, עיקר הנבדקים בעלי התוצאות החיוביות בבדיקות מהירות אינם חולים במחלה.

בדיקה חיובית איננה "גזר דין" אלא מראה על צורך בבדיקת אימות נוספת על ידי חזרה על הבדיקה או באמצעות בדיקת Western blot.

ההסבר הנכון לתוצאה חיובית צריך להימסר על ידי איש צוות רפואי המבין אל נכון את המשמעויות של הבדיקה, הרגישות והסגוליות שלה, והצורך בבדיקת נוספות.

לכן, לעת עתה, משרד הבריאות לא ממליץ על ביצוע בדיקות איידס מהירות באופן עצמאי.

חשוב לזכור, שלמרות ההתקדמות העצומה שחלה בטיפול במחלת האיידס בשנים האחרונות, עדיין מדובר במחלה קשה, המובילה לתמותה, ודורשת טיפול תרופתי מורכב למשך שארית החיים. גילוי של הדבקה ב – HIV טומן בחובו השלכות רפואיות ופסיכולוגיות כאחד.

אבחנה של מחלה כזו ראוי לה שתתבצע במוסד רפואי המתמחה בכך, ובליווי אנשי צוות רפואי היודעים לפרש ולהסביר את תוצאות הבדיקות האבחנתיות.

ראו גם:

יש תקווה לחיים טובים יותר: נתונים חדשים ומעודדים לחולי איידס

הליך פיתוח חיסון נגד איידס

מניעת הדבקה באיידס – באמצעות ריפוי גנטי

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דילוג לתוכן