מאזן נכון של חיידקי מעיים בריאים משפרים מצבם של חולי צליאק

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

צליאק

צליאקכבר כשהיינו בגן אימא לימדה אותנו לשטוף טוב את הידיים כשאנחנו חוזרים הביתה ולהחליף לבגדים נקיים. כששאלנו אותה למה, היא תמיד ענתה "כדי שלא יהיו עליכם חיידקים". ובכן, מאז הספקנו ללמוד שחיידקים גורמים להרבה מחלות ואנו נלחמים בהם באמצעות אנטיביוטיקה ורצוי להימנע ממגע איתם ככל הניתן.

האמת בנוגע לחיידקים היא כמו תמיד קצת יותר מורכבת. גופנו מהווה בית למיליארדים רבים של חיידקים שמתחילים לאכלס אותו כארבע שעות לאחר שאנו נולדים ועוזבים אותו רק לאחר מותנו.

החיידקים מצויים בכמות גדולה על גבי העור שלנו, בפה, בפי הטבעת אך בעיקר לאורך מערכת העיכול. המפתיע ביותר הוא שהחיידקים במערכת העיכול שלנו לא רק שלא מפריעים אלא להיפך, מהווים דיירים רצויים, וזאת מכיוון שהם חשובים מאוד בתהליכי עיכול ופירוק המזון ושומרים עלינו מהתפתחות של זיהומים. מקובל להתייחס לחיידקים המאכלסים את גופנו בתור "פלורה טבעית".

מחקר חדש שפורסם לאחרונה מצא כי העשרה של פלורת חיידקי המעיים יכולה לשפר משמעותית את מצבם של חולי צליאק ושל חולים במחלות אוטואימוניות נוספות.

על צליאק

צליאק הינה מחלה מקבוצת המחלות האוטואימוניות המתאפיינות בתקיפה עצמית של מערכת החיסון על מרכיבים של מערכות הגוף.

בצליאק, האיבר הנפגע הם התאים המרכיבים את המעי וזאת בעקבות תקיפה של מערכת החיסון על חלבון בשם "גליאדין", המוכר גם בשם העממי "גלוטן", שנמצא בחיטה ובדגנים נוספים.

הגליאדין נספג יחד עם מרכיבים אחרים אל התאים המצפים את דפנות המעי והגוף, שמזהה את החומר כגורם זר ומסוכן, תוקף אותו, ובמקביל פוגע גם בשלמות התאים המצפים את דופן המעי.

המחלה מופיעה לראשונה בילדות ומתבטאת בחוסר צמיחה ושגשוג של הילדים החולים. הילדים הם רזים וסובלים מכאבי בטן, נפיחות ושלשולים. הטיפול היחידי הוא הימנעות מאכילת מוצרים המכילים גליאדין או בקיצור- מוצרים שאינם מכילים דגנים.

מתברר כי אבחון מאוחר של צליאק נמצא קשור להתפתחות של מחלות אוטואימוניות. אנשים שאינם מודעים לכך שהם חולי צליאק, או שכן מודעים לכך וממשיכים לצרוך מוצרים המכילים גלוטן, נמצאים בסיכון רב יותר מהאוכלוסייה הכללית לפתח מחלות אוטואימוניות נוספות.

כיצד פלורת המעי יכולה לעזור לחולי צליאק?

החיידקים העיקריים שמרכיבים את פלורת המעי הם בעיקר חיידקים מקבוצת האצידופילוס, ביפידום, תרמופילוס ורמנוסוס. כאמור, נוכחותם של חיידקים אלה במעיים שלנו עוזרת לשמור עלינו מפני התפתחות של חיידקים אחרים או פטריות כמו קנדידה במערכת העיכול. לחיידקים יש תפקיד גם ביצירת ויטמינים כמו ויטמין K ופירוק של מזונות שאנו אוכלים.

עולם הרפואה גילה כבר מזמן כי שמירה על פלורת חיידקים תקינה במעי היא חיונית לצורך שמירה על בריאות הגוף הכללית. לשם כך פותחו מוצרי "פרוביוטיקה" שונים שמכילים את כל חיידקי המעי הטובים, וניתנים לדוגמא לאחר שימוש ממושך באנטיביוטיקה.

מחקר חדש גילה כי שימוש בפרוביוטיקה בחולי צליאק מצליח להפחית את הסימפטומים של המחלה ולהוריד את שיעור הסיבוכים. החוקרים שערכו את המחקר מסבירים כי מחלת הצליאק גורמת לכך שבמעי, ובגוף בכלל, מתרחש כל הזמן מצב של דלקת כרונית שמגביר מאוד את הסיכוי לחלות במחלות אחרות. החיידקים הפרוביוטיים מראים תכונה מעניינת- הם גורמים להפרשה של חומרים בשם ציטוקינים שפועלים להפחתת התגובה הדלקתית שגורמת המחלה, ועל ידי כך חל שיפור ניכר בהרגשתם ומצבם של החולים.

החוקרים מדגישים כי בכדי להשיג תוצאות מיטביות, צריכה של פרוביוטיקה בלבד לא תספיק, ועל החולים להימנע לחלוטין מצריכה של מוצרים המכילים גלוטן ובמקביל ליטול כדורי פרוביוטיקה בכמות מתאימה על פי המלצת הרופא המטפל.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דילוג לתוכן