דלקות עיניים

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דלקת עיניים היא תופעה נפוצה, ואולי בשל כך זוכה לעתים קרובות להתעלמות שאינה מוצדקת. למעשה, דלקות עיניים יכולות להצביע על קיום מחלות אוטואימוניות, דהיינו מחלות אשר בהן תאי המערכת החיסונית תוקפים רקמות של הגוף עצמו. לפכיך, רצוי וחשוב לאבחן את מקור דלקות העיניים.

קיימים מספר סוגים של דלקות באזור העין, וכולן יכולות להיות קשורות למחלות אוטואימוניות. הן יכולות לגרום לאי-נעימות קשה, צריבות, גירויים, ובמקרים מסוימים אף לירידה בראיה. זאת מעבר לפגם האסתטי, שמונע לעתים מהחולים בדלקות ללכת לעבודה או ללימודים. פרק הזמן החולף בין איתור הדלקת לבין קבלת הטיפול הוא קריטי מבחינת התפתחות הדלקת ותוצאותיה.

סוגי דלקות עיניים

  • דלקת הלחמית – יכולה להופיע על רקע זיהום או אלרגיה.
  • דלקת עפעפיים.
  • דלקת כלי הדם התוך-עיניים.
  • דלקת דופן העין.
  • אובאיטיס – דלקת שמערבת את החלק הפנימי של העין, הקרוי ענבייה, אשר מורכב מהקשתית, השריר שמאחוריה, ורקמת הכורואיד, התומכת ברשתית. הענבייה מצויה בין הרשתית לבין לובן העין.

גורמים לדלקות עיניים

הגורמים לדלקות משתנים. חלקם גנטיים וחלקים סביבתיים, כמו השפעה של חשיפה לשמש, שינויים במזג האוויר, רגישות אלרגית למאכלים או לתרופות ועוד.

גורמים נוספים בין היתר הינם מצבים של לחץ וחרדה, מחלה אוטואימונית,  וכן ארועים טראומטיים, אשר יכולים להביא להתפרצות דלקת בעין.

מחלות אוטואימוניות ודלקות עיניים

ישנן מספר מחלות של מערכת החיסון שבאות לביטוי גם בדלקות עיניים. ביניהן:

תסמונת סיוגרן

תסמונת סיוגרן מתבטאת בפגיעה אוטואימונית בבלוטות הרוק והדמעות, ומביאה ליובש באזור הפה והעיניים, ולעתים גם לכאבי מפרקים ועייפות. מלבד תחושת היובש בעין, החולה עלול לחוש בעקצוץ, כאילו גוף זר חדר לעין. ניתן לאבחן באמצעות מבדק שירמר שמודד את רמת הפרשת הדמעות בעיניים.

זאבת אדמנתית מערכתית

זאבת, או בשמה המוכר לופוס, הינה מחלה שבה מתפתחים נוגדנים מסוגים שונים, התוקפים את הגוף ואת מערכת החיסון. בין מאפייניה נמנים דלקות עור, דלקות רב-מערכתיות ודלקות עיניים.

מחלת בכצ'ט

מחלת בכצ'ט היא מפרקים השכיחה בטורקיה ובמזרח הרחוק, אך קיימת גם במדינות באגן הים התיכון. היא עלולה לגרום לא רק לדלקת עיניים אלא גם לחסימה של כלי דם בעין עד לכדי עיוורון.

דלקת מפרקים שגרונית

מחלה אוטואימונית שמתבטאת ברמה מוגברת של הנוגדן RF. נפוצה בעיקר אצל נשים וגורמת בדרך כלל לדלקות דופן העין או לעין יבשה.

דלקות מפרקים אחרות

מחלות הפוגעות במפרקים עצמם או בגידים: דלקת מפרקים תגובתית, דלקת מפרקים פסוריאטית, דלקת שדרה מקשחת ועוד. לעתים הן מופיעות לאחר זיהום במערכת השתן, המין או העיכול. יכולות לגרום לדלקות בעין, בלחמית, בענבייה או בדופן העין.

יש לציין שלא כל דלקת עיניים תתפתח למחלה מקיפה. עם זאת, חשוב לאבחן את הדלקת ולטפל בה בהקדם, כדי למנוע התפשטות למערכות גופניות אחרות.

אבחון וטיפול

אם מופיעים סממנים לדלקת בעין מומלץ לפנות לרופא עיניים מומחה בדלקות, או לראומטולוג אם מופיעה גם דלקת מפרקים.

ניתן לאבחן דלקות עיניים הקשורות במחלות אוטואימוניות במספר אמצעים: ראשית, תחקור מקיף של תולדות המחלה – האם היא התפרצה בעקבות שינוי מזג האוויר או מעבר לסביבה אחרת? האם התפרצה לאחר משבר כלשהו? האם קדמה לה מחלה אחרת? נטילת תרופות? כל אלה יכולים להשפיע על האבחנה.

לעתים נעשות בדיקות הדמיה כגון אולטרהסאונד, צילומי פלואורסצאין המצביעים על שינויים בכלי דם בעין, צילום OCT של הרשתית ועוד. בעקבות בדיקת ההסטוריה והסריקות, ניתן טיפול שיכול להיות טיפול מקומי או מקיף.

טיפול מקומי יכלול טיפות עיניים, משחות, או הזרקת תרופות לסביבת העין ואף לתוכה. טיפול מקיף לעומת זאת, יכלול טיפול תרופתי אנטי דלקתי או תרופות ביולוגיות.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דילוג לתוכן