פרס נובל בתחום האימונולוגיה

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

פרס נובל לרפואה לשנת 2011 חולק לשלושה חוקרים והוקדש לתרומתם לחקר מערכת החיסון. הפרס, בסך 1.4 מיליון דולר, חולק לשני חצאים. חצי מהפרס ניתן לפרופ' ברו ביטלר ופרופ' ז'ול הופמן על חקר מערכת החיסון המולדת, והחצי השני ניתן לפרופ' ראלף סטיינמן (שנפטר 3 ימים לפני קבלת הפרס), שהגיע לתגליות מרשימות בנוגע לתאים הדנדריטיים.

בזכות מחקרם ארוך השנים של זוכי הפרס, תחום האימונולוגיה עלה מדרגה ואופשר פיתוחן של תרופות וחיסונים אשר הצילו חיים חיים ושיפרו משמעותית את הרפואה.

מערכת החיסון המולדת

מערכת החיסון המולדת, שאותה חקרו המדענים במשך שנים רבות, היא מערכת החיסונית הראשונה בה נתקל כל פתוגן הנכנס לגוף, היא למעשה פעילה כבר מהשלב העוברי. המערכת המולדת יודעת להבדיל בין עצמי וזר, לזהות את הזרים, לתקוף אותם, ובכך לחסל במהירות את הפתוגנים השונים המאיימים על הגוף. מערכת זו פועלת באופן שאינו ספציפי, ולכן גם לא משיגה זיכרון חיסוני.

מערכת החיסון המולדת מתחילה בסוגים שונים של מערכות חסימה אנטומיות ופיזיולוגיות, שתפקידן למנוע את כניסתם של פתוגנים שונים אל הגוף. דוגמה לכך היא העור המונע את כניסת הפתוגנים, חומציות הקיבה, ורירית מערכת הנשימה, המאופיינת בריסים ובשכבת מוקוזה שתפקידה למנוע כניסת גורמים לא רצויים.

במערכת החיסון המולדת ניתן למצוא גם סוגים שונים תאי דם לבנים, כמו תאים בולעניים, נויטרופילים, לימפוציטים, כל זאת לצד מרכיב נוסף במערכת שהוא התגובה הדלקתית.

פרס נובל ניתן לחוקרים על הגילויים השונים הקשורים למערכת החיסון המולדת, ששיפרו באופן משמעותי את הבנת מערכת החיסון ועזרו לטיפול ומניעה של מחלות שונות. מחקרם של ביטלר והופמן עסק בקולטנים מסוג TLR, המזהים תאים הפולשים לגוף ומאותתים על כך למערכת החיסון המולדת, בכך הם מפעילים את שרשרת התגובה החיסונית.

תאים דנדריטיים

התאים הדנדריטים נחקרו במשך שנים רבות על ידי פרופ' ראלף סטיינמן, ועל חקר זה זכה בפרס נובל לרפואה.

התאים הדנדריטים הם תאים בעלי חשיבות אדירה למערכת החיסון הנרכשת. אלו תאים השייכים לקבוצת התאים המציגים אנטיגנים (APC – Antigen Presenting Cells), שתפקידם לבלוע אנטיגנים שונים ולהציגם לתאי T. לאחר ההצגה לתאי T, תאים אלה מזהים את האנטיגן ונשלחים לחפשו בגוף ולחסלו.

בזכות התאים הדנדריטים, תאי T מופעלים ויודעים לחפש את הפתוגן, לטפל בו, ולאפשר למערכת החיסון לבצע את עבודתה נאמנה.

התאים הדנדריטים שייכים למערכת החיסון המולדת ויודעים לבלוע את כל סוגי הפתוגנים באופן בלתי ספציפי. תפקידם העיקרי הוא לקשר בין הזרוע המולדת לזרוע הנרכשת ובכך לאפשר פעילות מלאה ומדוייקת של מערכת החיסון. במחקרים האחרונים הראה סטיינמן כי התאים הדנדריטים מבקרים את פעילות תאי T ומווסתים אותה בהתאם לעומס הפתוגני הקיים בגוף.

חקר התאים הדנדריטים ואיפיונם על ידי פרופ' ראלף סטיינמן הוביל לשינוי אדיר בהבנת מערכת החיסון והקשר בין זרועות ההגנה השונות שלה. בזכות הבנת המערכת הבסיסית הזו התאפשר לעולם המדע לפתח חיסונים חדשים ושיטות חדשות לטיפול במחלות שונות.

חוקרים המשלימים זה את זה

לא סתם ניתן הפרס לשלושת החוקרים במשותף, שכן עבודותיהם של החוקרים משלימות אחת את השניה, ויוצרות בסופו של דבר את התמונה הכוללת של מערכת החיסון.

בעוד עבודתם של ביטלר והופמן עסקה בשלבים הראשונים של זיהוי הפתוגן והתגובה הראשונית על ידי המערכת המולדת, עבודתו של סטיינמן השלימה את שרשרת התגובה בכך שעסקה במערכת הנרכשת המופעלת על ידי תאים השייכים למערכת המולדת. כך, נוצרה תמונה מלאה על מערכת החיסון שאפשרה פיתוח חיסונים טובים יותר, הבנת מנגנונים הקשורים למחלת הסרטן ולמחלות אוטואימוניות ובעתיד אף תאפשר טיפול במחלות נוספות להן קשר למערכת החיסון.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דילוג לתוכן